Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(31)
Forma i typ
Książki
(31)
Poezja
(29)
Proza
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Muzyka
(1)
Dostępność
dostępne
(30)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(30)
Czytelnia BG
(3)
Autor
Zdanowicz Piotr (1985- )
(6)
Podsiadło Jacek (1964- )
(3)
Baran Marcin (1963- )
(2)
Engelking Leszek (1955-2022)
(2)
Gutorow Jacek (1970- )
(2)
Lisowski Krzysztof (1954- )
(2)
Majzel Bartłomiej (1974- )
(2)
Melecki Maciej (1969- )
(2)
Rybicki Robert (1976- )
(2)
Sztyma Marianna (1973- )
(2)
Baczewski Marek Krystian Emanuel (1964- )
(1)
Balcerzan Edward (1937- )
(1)
Baran Józef (1947- )
(1)
Bańda Barbara (1980- )
(1)
Belcik Jan (1960- )
(1)
Biedrzycki Miłosz (1967- )
(1)
Bierut Jacek (1964- )
(1)
Bryll Ernest (1935-2024)
(1)
Bąk Tomasz (1991- )
(1)
Chyczyński Stanisław Jan (1959- )
(1)
Cisło Maciej (1947- )
(1)
Domarus Cezary (1966- )
(1)
Drzewucki Janusz (1958- )
(1)
Dudzińska Łucja (1960- )
(1)
Gawin Rafał (1984- )
(1)
Górska Zdzisława (1944- )
(1)
Hajduk Malwina
(1)
Jakubowska-Fijałkowska Genowefa (1946- )
(1)
Janiak Kamila (1984- )
(1)
Jastrun Tomasz (1950- )
(1)
Kałuża Anna (1977- )
(1)
Kaźmierczak Grzegorz (1964- )
(1)
Kaźmierczak Radosław (1985- )
(1)
Kierc Bogusław (1943- )
(1)
Klary Beata Patrycja (1976- )
(1)
Kornhauser Jakub (1984- )
(1)
Kornhauser Julian (1946- )
(1)
Kuczkowski Krzysztof (1955- )
(1)
Kulikowska Justyna (1993- )
(1)
Kwiatkowska Agnieszka (1978- )
(1)
Kępiński Piotr (1964- )
(1)
Latawiec Bogusława (1939-2021)
(1)
Lech Joanna (1984- )
(1)
Lenkowska Krystyna (1957- )
(1)
Libich Maciej (1996- )
(1)
Machej Zbigniew (1958- )
(1)
Malek Natalia (1988- )
(1)
Maliszewski Karol (1960- )
(1)
Matuszkiewicz Antoni (1945- )
(1)
Matywiecki Piotr (1943- )
(1)
Michałowski Piotr (1955- )
(1)
Mokry Marcin (1980- )
(1)
Mueller Joanna (1979- )
(1)
Musiał Elżbieta (1959- )
(1)
Napiórkowski Jacek (1966- )
(1)
Nyczaj Stanisław (1943-2022)
(1)
Oparek Joanna (1967- )
(1)
Osewska Janina (1955- )
(1)
Ostrychacz Marcin (1983- )
(1)
Pielichowski Juliusz (1984- )
(1)
Plutowicz Jerzy (1947- )
(1)
Podgórnik Marta (1979- )
(1)
Popoff Andreas
(1)
Poręba Karol (1994- )
(1)
Przyboś Julian (1901-1970)
(1)
Przyboś Uta (1956- )
(1)
Próchniak Paweł (1966- )
(1)
Pszoniak Jakub (1983- )
(1)
Rodzewicz Krystyna
(1)
Rolando Bianka (1979- )
(1)
Roszak Joanna (1981- )
(1)
Samsel Karol (1986- )
(1)
Siwczyk Krzysztof (1977- )
(1)
Skurtys Jakub (1989- )
(1)
Sommer Piotr (1948- )
(1)
Stempel Karina (1976- )
(1)
Suwiński Bartosz (1985- )
(1)
Szlosarek Artur (1968- )
(1)
Szymańska Adrianna (1993- )
(1)
Themerson Franciszka (1907-1988)
(1)
Trusewicz Michał (1995- )
(1)
Walczak-Delanois Dorota (1968- )
(1)
Wojtyła Konrad (1979- )
(1)
Włoch Władysław (1941- )
(1)
Zawada Filip (1975- )
(1)
Zechenter Katarzyna
(1)
Łyp Mieczysław Arkadiusz (1947- )
(1)
Śliwka Krzysztof (1967- )
(1)
Żabnicka Joanna (1989- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(13)
2010 - 2019
(17)
2000 - 2009
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(31)
1901-2000
(5)
1989-2000
(3)
1945-1989
(2)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(31)
Język
polski
(30)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(31)
Temat
Filozofia
(1)
Literatura polska
(1)
Pisarze polscy
(1)
Poezja
(1)
Przyboś, Julian (1901-1970)
(1)
Religia
(1)
Śmieci
(1)
Temat: czas
1901-2000
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Gatunek
Wiersze
(29)
Antologia
(3)
Autograf
(2)
Miniatura literacka
(2)
Proza poetycka
(2)
Esej
(1)
Haiku
(1)
Poemat
(1)
Poezja
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(1)
31 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 243)
Autor
Przyboś Julian (1901-1970) Autor Przyboś Uta (1956- ) Autor Balcerzan Edward (1937- ) Autor Baran Marcin (1963- ) Adaptacja Baran Józef (1947- ) Autor Belcik Jan (1960- ) Autor Bierut Jacek (1964- ) Autor Bryll Ernest (1935-2024) Autor Cisło Maciej (1947- ) Autor Chyczyński Stanisław Jan (1959- ) Autor Domarus Cezary (1966- ) Autor Drzewucki Janusz (1958- ) Autor Dudzińska Łucja (1960- ) Autor Gawin Rafał (1984- ) Autor Górska Zdzisława (1944- ) Autor Gutorow Jacek (1970- ) Autor Jastrun Tomasz (1950- ) Autor Kępiński Piotr (1964- ) Autor Kierc Bogusław (1943- ) Autor Klary Beata Patrycja (1976- ) Autor Kwiatkowska Agnieszka (1978- ) Autor Kuczkowski Krzysztof (1955- ) Autor Latawiec Bogusława (1939-2021) Autor Lenkowska Krystyna (1957- ) Autor Libich Maciej (1996- ) Autor Lisowski Krzysztof (1954- ) Autor Łyp Mieczysław Arkadiusz (1947- ) Autor Machej Zbigniew (1958- ) Autor Majzel Bartłomiej (1974- ) Autor Maliszewski Karol (1960- ) Autor Matuszkiewicz Antoni (1945- ) Autor Matywiecki Piotr (1943- ) Autor Melecki Maciej (1969- ) Autor Michałowski Piotr (1955- ) Autor Mokry Marcin (1980- ) Autor Mueller Joanna (1979- ) Autor Musiał Elżbieta (1959- ) Autor Napiórkowski Jacek (1966- ) Autor Nyczaj Stanisław (1943-2022) Autor Osewska Janina (1955- ) Autor Pielichowski Juliusz (1984- ) Autor Plutowicz Jerzy (1947- ) Autor Podgórnik Marta (1979- ) Autor Pszoniak Jakub (1983- ) Autor Rodzewicz Krystyna Autor Rolando Bianka (1979- ) Autor Roszak Joanna (1981- ) Autor Rybicki Robert (1976- ) Autor Samsel Karol (1986- ) Autor Stempel Karina (1976- ) Autor Suwiński Bartosz (1985- ) Autor Szymańska Adrianna (1993- ) Autor Trusewicz Michał (1995- ) Autor Walczak-Delanois Dorota (1968- ) Autor Włoch Władysław (1941- ) Autor Wojtyła Konrad (1979- ) Autor
Przynależność kulturowa
Dziedzina i ujęcie
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Polska)
Antologię wierszy luliana Przybosia stworzyło ponad pięćdziesięcioro poetek i poetów z całej Polski. Wybranym przez nich utworom towarzyszą niekiedy bardzo osobiste, ciekawe komentarze. Powstała książka, która nie tylko przedstawia wiersze jednego z najwybitniejszych poetów XX wieku, ale może też zaciekawić czytelnika różnorodnością wypowiedzi i sposobów myślenia o poezji współczesnych autorów. Uta Przyboś
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 376793 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 16)
Na książce wyłącznie pseudonim autora. Nazwa autora: Marek Kowalik.
Marek Krystian Emanuel Baczewski to poeta, prozaik, krytyk literacki. Różne źródła podają różne daty jego urodzenia (od 1963 do 1967). Jego prawdziwe nazwisko to Marek Kowalik. Felietonista pisma "Opcje" oraz internetowej Witryny Czasopism, tworzył również słuchowiska radiowe. Publikuje pod pseudonimem złożonym z nacechowanych religijnie imion oraz nazwy przedwojennej lwowskiej fabryki wódek. Mieszka w Zawierciu.
Laureat nagrody poetyckiej w pierwszej edycji konkursu im. R.M. Rilkego, organizowanego przez sopockie czasopismo "Topos" (1997). Laureat konkursu "Tyska Zima Poetycka" w 2003, w wyniku którego opublikowany został tomik "Antologia wierszy nieśmiałych". W maju 2007 roku nominowany do Nagrody Literackiej Gdyni za książkę "Morze i inne morza".
Pomimo to Baczewskiego można uznać za jednego z najbardziej niedocenionych poetów współczesnych. W posłowiu do obszernego wyboru wierszy "Fortepian i jego cień", Krzysztof Siwczyk za przyczynę tego stanu rzeczy uznaje fundamentalną niemożność oswojenia tych wyrafinowanych wierszy, gdzie "erudycja autora idzie w parze ze zjawiskowym poczuciem absurdu tego, co określamy mianem erudycji".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351890 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej WBPiCAK ; 292)
Na okładce: Dmitrij Szewionkow-Kismiełow, "Melancholia 3", 2000, rysunek ołówkiem na papierze.
"Jeszcze nie już / ale już nie jeszcze" głosi raport o stanie człowieka zewnętrznego Marcina Barana z wiersza zamykającego jego nową książkę poetycką "Darń", która ukazuje się dwanaście lat po poprzedniej "Niemal całkowitej utracie płynności" oraz jedenaście po tomie wierszy zebranych.
Poeta pozostaje wierny wypracowanej przez siebie dykcji i kreowanemu bohaterowi - programowo wycofanemu, choć kąśliwemu ironiście; błyskotliwemu, choć metodycznie wątpiącemu obserwatorowi (m.in. przemian obyczajowych); obsesyjnie zanurzonemu w zwodniczej i kuszącej cielesności (nie tylko erotycznej); mistyce codzienności czy soteriologii (osobistej, a jeśli nie - z pewnością wolnej od ducha akwizycji).
Coś jednak uległo zmianie: może zdradza to większa czułość, z jaką opisuje miejską faunę i florę? Może ton, który podnosi w kilku momentach, by moralizować i kpić? Może wpływ na to mają chmury, w których da się zobaczyć coraz więcej? Czas - przemijanie - rozpad - śmierć? Nimi akurat podszyty jest cały poetycki projekt autora "Gnijącej wisienki". Może więc: tajemnica?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 395784 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej WBPiCAK ; 291)
Tomasz Bąk nie jest ani specjalnie wściekły, ani cierpliwy, nie wdmuchuje więc w płuca władzy zabójczego miałkiego pyłu, ale proponuje kibicować piaskowi, który chrzęści w paszczy kapitalistycznej maszyny. Skąd się tam wziął? Z ostatnich niepoddanych grodzeniom plaż czasu wolnego, z pewnością, choć nawet Bella Ciao mówiła, że nie pamięta dokładnie - minęło już tyle czasu!
Tyle czasu, więc laborystyczna teoria wartości po prostu porządkuje świat, ceny towarów - w tym pracy - są drugorzędną sprawą. Kajdany? Osoby czasem narzekają, ale w tym sezonie to także obowiązkowy dodatek (spójrz, jak nosić je z klasą!). To, co brzmi w naszej kulturze przekonująco, nie zawsze jest najbliższe prawdzie, lecz daje się łatwo opowiedzieć i znajduje publikę - konstatuje w kilku wierszach autor.
Ale to książka nie tylko mierząca się z przelaną czarką ironii, nie tylko podszyta gorzką potrzebą konfrontacji z widmami starych i nowych idoli i bogów, do których odsyła poprzedzające ją motto ze słynnego wiersza Carla Sandburga. Skoro nie łom, może młotek.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 395785 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 17)
Układając wybór wierszy Miłosza Biedrzyckiego, brałam pod uwagę to, że mam do czynienia z autorem eksponującym w swoich tekstach cielesny, ostentacyjnie percepcyjny związek podmiotu z otoczeniem. Percepcyjna aktywność podmiotu najczęściej kumuluje się w intensywności i zagadkowości frazy, co sprawia, że w tych utworach „chemia nagłego zdarzenia” daje o sobie szczególnie mocno znać. Obie kategorie, intensywność i zagadkowość, nadają z kolei wierszom Biedrzyckiego niebywałego wprost charakteru żywiołowości, dzięki któremu stają się one rodzajem eksperymentu z ludzkimi możliwościami zmysłowymi.
Dlatego, choć zbiór podzieliłam na kilka części, w ramach których można dowodzić cykliczności i stałości problemów podejmowanych przez poetę, prawie wszystkie tu zebrane wiersze łączy zasada szeroko rozumianej „postrzeżeniowości”. Umożliwia ona podmiotowi tych utworów dostęp do świata materii, fizycznych cząsteczek, przepływu energii. Jakby wbrew od dawna formułowanym twierdzeniom, że świat został zamieniony w obraz, w kompozycjach Biedrzyckiego świat daje się zmysłowo postrzegać, jest „na dotyk”, słuch, zapach, blisko i namacalnie. (Z posłowia „Wszystkie te ziemie” Anny Kałuży)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351889 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 68)
Współfinansowanie: Fundacja "Miejsce pamięci"
"Komu kibicują umarli?" - tom poetycki Leszka Engelkinga, siódmy w jego dorobku. Wiersze poprzedzone są mottem z księdza Józefa Baki (1707-1780), które zapowiada groteskową tonację części zawartych w książce Engelkinga utworów, oraz temat śmieci jako główny temat tomu. W wielu wierszach pojawiają się gry słowne, często o charakterze żartobliwym. Nierzadkie są też odwołania intertekstualne, na przykład do baśni i znanych książek dla dzieci czy - poprzez motta i aluzje literackie - do twórców hiszpańskiego obszaru językowego (Pedro Calderón de la Barca, José Gorostiza, César Vallejo). Zwraca uwagę staranna kompozycja książki, zwłaszcza jej środkowej części, gdzie powtarzają się haiku oraz wiersze o tytule zaczynającym się od słów "Trzy ćwiczenia stylistyczne na temat...". Uderza też przywoływanie elementów wierzeń religijnych czy koncepcji filozoficznych i teologicznych (np. wiersze Księgowy apokalipsy i Apokatastaza).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 394636 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 37)
Książka liczy 88 stron. Składa się na nią 77 wierszy, co nie jest przypadkiem, gdyż liczba 7 to liczba magiczna, a motyw symboliki liczb przewija się przez cały tom. Kompozycja książki opiera się na lejtmotywach, z których wymienić można m.in. motyw tytułowego muzeum, śmierci, cmentarza, umarłych, zniszczenia, aniołów, pamięci, wody, kopalni, filmu, zoo, cyrku, zabaw dziecięcych, futbolu, budzącego się erotyzmu, pociągów, tramwajów, detektywa i śledztwa.
Tytuł jest wieloznaczny. Odwołuje się do realnie istniejącego Muzeum Dzieciństwa w Edynburgu (pierwszy utwór tomu opatrzony jest mottem z autentycznego przewodnika po Szkocji), zarazem jednak tytułowym muzeum jest pamięć, przeszłość, a także miasto dzieciństwa. Nazwa miasta w całym tomie ani razu nie pada (choć w jednym z wierszy jest zaszyfrowana), ale rozmaite realia (aktualne i historyczne nazwy ulic i placów, lokali gastronomicznych, przezwiska postaci, fakty historyczne) jednoznacznie wskazują na górnośląski Bytom, gdzie urodził się i wychował autor książki, w której odnaleźć można elementy autobiografii. Warto też zauważyć, że pojawiają się w tomie odwołania do bytomskiego Muzeum Górnośląskiego. Ponadto okładka (projekt Piotra Zdanowicza) wykorzystuje fotografie wykonane właśnie w Bytomiu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 394597 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 134)
Jacek Gutorow – autor wierszy, tłumacz, eseista. "Rok bez chmur" jest jego siódmym tomem poetyckim. Mieszka w Opolu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351886 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 40)
"W nowych wierszach Genowefa Jakubowska-Fijałkowska rozbudowuje ascetyczne wersy w wibrujące, jazzowe frazy i wciąż bez przebierania w słowach przedstawia rzeczywistość bez obłaskawień i lirycznego balastu. Po lekturze tych trzydziestu dziewięciu wierszy, jak po wysokiej gorączce, dokonała się we mnie przemiana i zarażona na chwilę jaskrawością widzenia z trudnością wyszłam na ulicę spokojnego, angielskiego miasteczka. Motywy miłości, umierania, szaleństwa, choroby, zmagania się z egzystencją poetka ukazuje przejmująco i z ekspresją, z całym dobrodziejstwem i przekleństwem języka potocznego. "Performance" to najbardziej intensywna i odważna książka poetycka napisana przez kobietę w ostatniej dekadzie". (W. Grzegorzewska, recenzja z okładki)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 352103 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 273)
W „Miłości” Kamili Janiak życie nowego człowieka rozpoczyna się od państwowej instytucji, pierwszego krzyku i krwi. To niełatwe uczucie, i jeśli zdarza się, że opowieść o nim przez chwilę przypomina setki innych oraz wydaje, że za chwilę padniemy ofiarami hormonalno-ckliwego szantażu, natrafiamy na kontry: wypadek samochodowy, myśli samobójcze, przywiązanie podszyte paranoicznym lękiem, wyobrażone ucieczki… W końcu także: przewidywania socjalizacji i indywiduacji dziecka, podpatrywanie innych rodzin w inny, zmieniony już sposób. Wszystko to w chłodnej, surowej stylistyce montażu, która od lat jest znakiem firmowym warszawskiej poetki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383211 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 88)
Grzegorz Kaźmierczak (ur. 1964[1] w Bydgoszczy) – polski poeta, wokalista i autor tekstów zespołu Variété oraz producent muzyczny.
Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego[potrzebny przypis]. Współzałożył zespół Variété. Debiutował z grupą na Festiwalu w Jarocinie w 1984 roku, zdobywając wyróżnienie, a przez kolejne lata wiele innych nagród m.in. nagrodę główną, nagrodę publiczności, dziennikarzy i prezydenta miasta Jarocina. Variété wydało 9 płyt długogrających, a Kaźmierczak 4 tomiki wierszy. Zespół grał w wielu krajach Europy, Rosji i w USA. W roku 2007 nagrał swoją szóstą płytę w Nowym Yorku. Kaźmierczak jest współzałożycielem kilku studiów nagraniowych. Uczestniczył jako realizator i producent w nagraniu albumów wielu wykonawców. Jest laureatem nagród indywidualnych i zespołowych. W środowisku muzycznym uważany za jednego z najlepszych tekściarzy muzycznych w kraju. W roku 2010 powstał film dokumentalny Variété – muzyka bez końca w reżyserii Darka Landowskiego. Mieszka na Sycylii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351884 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 106)
Książka z autografem Autora.
Nagroda Poetycka im. Wisławy Szymborskiej (2016).
Jakub Kornhauser odnawia język, którym posługujemy się do opisu świata. Za pomocą statycznych opisów, stanowiących ważną część "Drożdżowni", przedstawia świat pełen niepokoju, jakby przed katastrofą. Zwykłe czynności, przedmioty, znaczenia ujęte są w pełen dramatyzmu obrazek, który tylko pozornie wydaje się spójny. Zawarta w nich energia przypomina poruszoną linię z obrazów Chaima Soutine’a, Paula Klee, Egona Schielego, na których często powołuje się autor.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 339644 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 99)
Bibliografia na stronie 239. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
„Ciąży na Kornhauserze swoiste przekleństwo – historia literatury!... – pisał parę lat temu Adrian Gleń, jeden z najważniejszych znawców tematu – kiedy pojawia się bowiem każda kolejna książka poetycka czy krytyczna autora Zasadniczych trudności, od razu jest ona umiejscawiana w perspektywie, uprawianej przez tegoż twórcę w latach 70., poetyki nowofalowej i jej rozmaitych odmian i mutacji”. Wniosek opolskiego badacza jest smutny i chyba jednak prawdziwy: Julian Kornhauser stał się więźniem historycznoliterackich klisz niezmordowanie reprodukowanych przez nas przy najrozmaitszych okazjach. Świadomość takiego stanu rzeczy miałem cały czas, przygotowując niniejszą publikację. […] postanowiłem, że mój wybór wierszy Kornhausera będzie opowieścią czytelnika adresowaną do innego czytelnika – przecież poezję pisze się dla ludzi, nie dla filologów; czytanie to prywatna rozmowa z tekstem, a nie ekspedycja badawcza." (Michał Larek, fragment wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 394635 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Gift. z Podlasia / Justyna Kulikowska. - Wydanie I. - Poznań : WBPiCAK, 2021. - 44, [4] strony : ilustracje ; 21 cm.
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 234)
Kulikowska wniknęła mocno w krwioobieg literacki pierwszym tomem wierszy (Hejt i inne bangery, 2019), a drugim (Tab_s, 2020) udowodniła, że nie było mowy o przypadku. Mimo że w gronie specjalistek i specjalistów od wierszy dawno wyczekiwano mocnego, poetyckiego głosu buntu i niezgody na społeczno-kulturalny marazm (a więc i wersyfikowaną łatwiznę) – głosu pochodzącego z doświadczenia bycia młodą kobietą w RP, głosu z peryferii, z prowincji – kiedy objawił się on pod postacią samodzielnej dykcji, linkującej wiele sfer doświadczenia codzienności XXI wieku, okazał się silniejszy niż możliwości jego recepcji. Trudno bowiem wrzucać wiersze i książki Kulikowskiej w istniejące już szufladki, wykazując wobec nich uczciwość; poezja ta jest zjawiskiem nadal świeżym. Trzeci tom proponuje lekturę jeszcze dotkliwszą, unaoczniającą rozszerzoną o wirtualny świat rzeczywistość rachunków krzywd oraz narzucanego (jednostce i grupom) wstydu. Ale też o próbki biografii własnej, dalekiej od ckliwego intymizmu jak i gotowców sezonowych tożsamości ideowych. Jest, o dziwo, tym, za co się podaje – podarunkiem z Podlasia. Dar powinien być jednak, jak skądinąd wiadomo, gestem podejrzanym. Zwłaszcza dziś.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 374224 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 23)
"Nawroty" Joanny Lech to pozycja dla tych, którzy w poezji cenią nastrojowość, natchnienie i liryzm.
Spiętrzona metaforyka, atmosfera złego snu, atrybuty kojarzące się z negatywnością - rozkładem, rozpadem, pęknięciem - powracają w tych wierszach jak natrętny refren. Joanna Lech do opisu świata i bycia w świecie używa słów kojarzących się z organicznością, chorobą, ciałem. Nagromadzone ponure "szpitalne" obrazy pokazują stan wiecznego rozdarcia i bólu, świat jest tu pokazany jako permanentna umieralnia. Powtarzalność metaforyki ma powodować uczucie przesytu i znużenia. Tytuł tomu doskonale wpisuje się w poetykę tych wierszy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351888 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 71)
Krzysztof Lisowski (ur. w 1954 r.), poeta, krytyk literacki, eseista, prozaik, tłumacz, autor wierszy dla dzieci, redaktor i współpracownik pism literacko-społecznych (m.in. „Krakowa”, „Nowych Książek”). Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i PEN-Clubu. Wykładowca w szkole „creative writing” Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1975 r. opublikował blisko 30 książek. Ostatnio: Wiersze i między wierszami (2009), Greckie lustro (2011), Nicości, znikaj (2011), Czarne notesy (2012). Mieszka w Krakowie.
Bawi mnie poszukiwanie formy (bardziej pojemnej – jak mawiał Mistrz Miłosz) i czasem zastanawiam się, jak to u mnie z tym było od debiutu w 1975 r.: kiedyś wiersz przeciętnej objętości, zestaw haiku, błysków obrazu, epifanii; różne cykle, niewielkie prozy liryczne, teraz poematy pisane „prozą” lub w formie zestawień wersetów (pogodny psalm /?/ jak w Traktacie o niekonieczności), ale przecież równie istotna była/jest treść, myśl – tu dociekania na temat tożsamości, przemian w czasie, okrutnych i pięknych wtajemniczeń, którym podlegamy. (Krzysztof Lisowski)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351885 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 281)
Nowy tom wierszy Bartłomieja Majzla rozpoczyna się od tytułowej "nagonki", której bohaterką jest wściekłość ukazana jako branka innych, charczących postaci o grubych brzuchach i śmierdzących stopach. W następujących po niej trzech częściach, na które podzielony jest tom, dzieje się jeszcze bardzo wiele; spora liczba obrazów, scenek, pojemnych metafor i symboli zdaje się być otwarta na mnożenie interpretacji przygód podmiotów. Jedno jest pewne: odczuwają zagrożenie, uciekają i kryją się, unikają lajków, obserwują świat przed nadchodzącą katastrofą - w portowych miastach, w leśnej głuszy, pośród nieznanych ludzi, w snach.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 395788 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 257)
Cytat otwierający książkę pochodzi z wiersza Tomaža Šalamuna "San Pietro a Cascia z Masacciem", przełożyli Miłosz Biedrzycki, Rafał Wwrzyńczyk.
Współfinansowanie: Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki, Fundusz Popierania Twórczości
Nominacja do Nagrody Literackiej "Nike" 2023
Piąty tom w dorobku Natalii Malek, poetki nagrodzonej m.in. Nagrodą Literacką Gdynia, jest niewielki i zawiera małe wiersze. Malek, nie tylko w tym zbiorze zresztą, jest oszczędna, ale skojarzenia myśli i zderzenia słów w kolejnych wierszach są zwykle zaskakujące. Te wiersze są niekiedy próbą konceptualną, czasem mgnieniem zapisanym w czterech krótkich słowach, tak jest np. "Jak ćwiczyć mięsień psoas": "Jak siedzieć?/ Jak oddychać?".
"Strofa w »Obręczach« może liczyć jeden lub dwa, ale nigdy więcej wersów; na wykonanych z niej lekkich rusztowaniach rozpina Malek sensualne, wielowymiarowe widma historii prywatnej, częściej niż w poprzednich książkach sięgając do aliteracyjnego arsenału języka. Jednak lingwistyczne gry nie są dla autorki »Karapaksu« celem samym w sobie. Ten jest w »Obręczach« znacznie poważniejszy i dotyczy natury czasu, a dokładniej rzecz biorąc - sposobów, w jakie czas (zwłaszcza miniony) jest nam dany, w jakie do nas przychodzi i w jakie nam się objawia" - tak o tomie Malek w Dwutygodniku pisał Rafał Wawrzyńczyk. (Marek Radziwon, "Gazeta Wyborcza")
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 384075 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej WBPiCAK ; 306)
W najnowszych wierszach Macieja Meleckiego jest nader szumnie, szeleszcząco, wszystko się zacieśnia i stopniowo zaciska niczym pętla na szyi (podmiotu?). Obrazy, które wyłaniają się z poszczególnych linijek, mają swoje odbicia, lecz bynajmniej nie są to odbicia rzeczywiste, „pełne”, raczej kierują odbiorcę w stronę przestrzeni trójwymiarowej, wielce komparatystycznej, w której każde następujące ujęcie ma swoje „przeciwujęcie”. To mocno klaustrofobiczna poezja, sugerująca, że są stany, sytuacje, z których naprawdę trudno znaleźć oczywiste i racjonalne wyjście. Wypełnia ją ciemna, magmowa materia. Na tyle lepka i trująca, że trudno o oddech, jakieś pojedyncze wytchnienie. Słowa ułożone w pasaże „westchnieniowych” znaczeń i „przeciwznaczeń” w żaden sposób nie budują komunikatu porozumienia, raczej są ciągiem „gorączkowych” bitów, naprzemiennie się z pozoru wykluczających, choć idzie w nich mimo wszystko o zbudowanie jakiejś trwalszej wiedzy o zhakowanej przez absurd rzeczywistości. Jeżeli ktoś (nieostrożny) chciałby skupić się na leksykalno-gramatyczno-formalnym oglądzie wierszy Meleckiego, mógłby stwierdzić, że jest on konsekwentny w realizacji swojej poetyki i że są to wiersze tylko poszerzające przestrzeń tych napisanych we wcześniejszych tomach. Ale to nieprawda! Dostrzegam w nich pewną inność oraz nowość, zarówno w tempie, gęstości, jak i brzmieniowych odsłuchach. Pojedyncze słowa, ale nade wszystko zestawy metaforyczne, ich wielorakie porządkowanie i przenikanie wchodzą w interakcję z fundamentalną teorią nieoczywistości i niekompletności poezji, stawiając nacisk na uwolnienie skostniałych znaczeń i przyzwyczajeń opisujących „widziane” i „odczuwalne”.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 405692 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej WBPiCAK ; 290)
Wiersze Joanny Oparek mówią same za siebie. Opowiadają swoją historię w strofach zawiesistych i osobliwie lekkich, brutalnych i szczebiotliwych, ekstatycznych i rozerotyzowanych. Czasem dwuznacznych, czasem jednoznacznych, ale zawsze dosadnych. Równocześnie poezja ta podporządkowuje sobie czytelników i czytelniczki, uwodzi i drażni, by wreszcie wydrwić nasze mieszczańskie przyzwyczajenia. (…)
Twórczość autorki "Czerwi" w istocie stanowi wizualizację praktyk przemocy, panowania nad podmiotem i ciałem, a także sprawowania kontroli, dla których sceną jest szeroko pojęta nowoczesność. Praktyki te, przefiltrowane przez psychoanalityczne ujęcie pragnienia, sadyczną rozkosz, estetykę wzniosłości i nowomedialne stylizacje, obejmują nie tylko bohaterów i bohaterki wierszy, ofiary procesu historycznego, ale przede wszystkim odbiorców tej poezji. - Karol Poręba, Jakub Skurtys (z posłowia do wyboru wierszy Joanny Oparek)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 395787 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej