Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Forma i typ
Książki
(3)
Publikacje naukowe
(3)
Dostępność
dostępne
(3)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(3)
Autor
Bajor Agnieszka (1973- )
(1)
Jarczykowa Mariola (1960- )
(1)
Nadolna-Tłuczykont Marta
(1)
Tomaszczyk Jacek (bibliotekoznawca)
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(3)
Temat
Wpływ i recepcja
(2)
Cenzura
(1)
Czytelnictwo
(1)
Czytelnictwo dzieci
(1)
Czytelnictwo młodzieży
(1)
Książki
(1)
Literatura dla młodzieży
(1)
Prohibita
(1)
Terminologia
(1)
Zarządzanie informacją
(1)
Zbiory biblioteczne
(1)
Temat: czas
1901-2000
(2)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1918-1939
(1)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Polska
(2)
Gatunek
Opracowanie
(2)
Praca zbiorowa
(1)
Dziedzina i ujęcie
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(3)
Historia
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; nr 2904)
(Nauka o Książce i Bibliotece / Uniwersytet Śląski)
Indeks.
Streszczenie w języku angielskim i niemieckim.
Artykuły zawarte w tomie poruszają zagadnienia recepcji tekstów literackich, prac naukowych czy praktycznych poradników. Interesujące jest spojrzenie na historię czytelnictwa w aspekcie politycznym, religijnym czy kulturowym. W dobie staropolskiej rękopiśmienne i drukowane woluminy były przedmiotami luksusowymi, ich lekturę zalecano w specjalnie komponowanych w tym celu wierszach (Anna Sitkowa). Na łamach prasy oraz w podręcznikach savoir-vivre’u promowano nie tylko literaturę piękną, ale również książki „użyteczne”: poradniki czy publikacje naukowe (Bożena Mazurkowa, Anna Zdanowicz). Z drugiej strony dostrzegano niebezpieczeństwa mogące wynikać z czytania niepożądanych tekstów przez nieprzygotowanych odbiorców (Mariola Jarczykowa). W czasie zaborów książki były przekaźnikiem wartości patriotycznych, zastępowały zabronioną edukację polonistyczną (Grzegorz Nieć, Adrian Uljasz). Po lekturę coraz chętniej sięgały kobiety, które korespondencyjnie dzieliły się wrażeniami czytelniczymi (Małgorzata Komza), choć emancypacja w tym zakresie nie zawsze była dobrze odbierana (Agnieszka Paja). Dzięki staraniom działaczy i publicystów książki pełniły znaczące funkcje w programach kulturalnych poszczególnych dzielnic i prowincji (Krystyna Kossakowska-Jarosz, Anna Karczewska). Problemem było propagowanie tekstów o profilu religijnym, silnie ograniczane przez cenzurę zewnętrzną i wewnętrzną (Janusz Kostecki, Agata Muc). W okresie międzywojennym zwracano uwagę na dobór książek do bibliotek szkolnych (Hanna Langer). Sprzeciwiano się zasilaniu księgozbiorów publikacjami o charakterze nacjonalistycznym i faszystowskim (Zdzisław Gębołyś). Podejmowano także wieloaspektowe prace w zakresie podniesienia edukacji czytelniczej w środowiskach wiejskich, czego świadectwem są pamiętniki chłopów (Monika Olczak-Kardas).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 400383 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; nr 3012)
(Nauka o Książce i Bibliotece / Uniwersytet Śląski)
Bibliografia na stronach 183-194, netografia na stronach 195-196. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim i niemieckim.
Książka jest próbą wykazania, czy teksty pisarzy najpopularniejszych w okresie dwudziestolecia międzywojennego, którzy tworzyli z myślą o adresacie dziecięcym i młodzieżowym, istnieją nadal w obiegu wydawniczym i czytelniczym. Zbadano czy utwory "zakazane" w Polsce Ludowej są wznawiane, czy można je spotkać w bibliotekach i księgarniach. Najważniejszym celem książki było zaś sprawdzenie czy funkcjonują nadal wśród czytelników. Badania wykazały, że książki te, choć sporadycznie wznawiane, odeszły w całkowite zapomnienie. W książce przedstawiono też skalę strat i ukazano, jak cenzuralne zakazy wpłynęły na degradację ważnej i wartościowej literatury polskiej. Najistotniejsze jest natomiast, by polski czytelnik był świadomy, jak ogromną szkodę peerelowskie władze wyrządziły kulturze polskiej. Opracowanie skierowane jest głównie do nauczycieli, bibliotekarzy i badaczy, którzy nie pozwolą odejść książkom "niechcianym" w całkowitą niepamięć.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 400376 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Model systemu informacji terminologicznej / Jacek Tomaszczyk. - Wydanie I. - Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2014. - 218, [2] strony : ilustracje ; 24 cm.
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; nr 3257)
(Nauka o Książce i Bibliotece / Uniwersytet Śląski)
Bibliografia na stronach 195-208. Indeksy.
Streszczenie w języku angielskim.
W książce zaprezentowano model ogólnopolskiego, wielodziedzinowego systemu informacji terminologicznej, którego najważniejszymi cechami są multidyscyplinarność, kompleksowość informacji opisującej terminy i pojęcia, wysoka funkcjonalność oraz elastyczność i otwartość na zmieniające się potrzeby użytkowników. Model łączy w sobie najważniejsze, zarówno z naukowego, jak i praktycznego punktu widzenia, elementy różnych teorii terminologicznych i lingwistycznych oraz koncepcje autorskie: wielodefinicyjność terminów, różnorodność typów definicji, podejście synchroniczno-diachroniczne, funkcję deskryptywno-preskryptywną, uwzględnienie nazw własnych, gromadzenie informacji bibliograficzno-faktograficznych związanych z działalnością terminologiczną oraz wykorzystanie map tematów do reprezentowania, przechowywania i udostępniania informacji terminologicznej. Wdrożenie zaproponowanego modelu pozwoli na prowadzenie zorganizowanej, ogólnokrajowej działalności terminologicznej, mającej na celu przede wszystkim utworzenie centralnego banku terminologii, gromadzącego i udostępniającego dane terminologiczne ze wszystkich dziedzin nauki.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 400394 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej