Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(46)
Forma i typ
Książki
(46)
Publikacje naukowe
(25)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(8)
Komiksy i książki obrazkowe
(3)
Dramat (rodzaj)
(2)
Albumy i książki artystyczne
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(43)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(43)
Biblioteka Austriacka
(1)
Czytelnia BG
(5)
Autor
Adamiecka-Sitek Agata (1974- )
(4)
Węgrzyniak Rafał (1960- )
(4)
Kościelniak Marcin
(3)
Bogucki Marcin
(2)
Dudzik Wojciech (1959- )
(2)
Grotowski Marek
(2)
Kopciński Jacek (1965- )
(2)
Kosiński Dariusz (1966- )
(2)
Michnik Ewa (1943- )
(2)
Niziołek Grzegorz (1962- )
(2)
Piekut Marek
(2)
Plata Tomasz (1974- )
(2)
Plewiński Wojciech (1928- )
(2)
Płoski Paweł (1981- )
(2)
Ratajczakowa Dobrochna (1943- )
(2)
Wiercińska Maria (1902-1976)
(2)
Wierciński Edmund (1899-1955)
(2)
Łuksza Agata (1983- )
(2)
Ankiersztejn Marta (1986- )
(1)
Axer Erwin (1917-2012)
(1)
Balawender Tomasz (1991- )
(1)
Baniewicz Elżbieta (1949- )
(1)
Baranowska Joanna
(1)
Braun Kazimierz (1936- )
(1)
Buchwald Dorota
(1)
Burian Emil František (1904-1959)
(1)
Bułhak Ewa
(1)
Chałupnik Agata (1972- )
(1)
Chmielewski Daniel (1983- )
(1)
Cichocka Zuzanna (1996- )
(1)
Cymerman Jarosław (1975- )
(1)
Cyruchin Michał
(1)
Dimu Akis
(1)
Dimu Akis Serdeczność
(1)
Dworakowska Zofia
(1)
Dziewulska Małgorzata (1944- )
(1)
Długoborska-Ciołko Justyna
(1)
Figzał-Janikowska Magdalena
(1)
Gajewski Jarosław (1961- )
(1)
Guderian-Czaplińska Ewa (1962-2020)
(1)
Gumkowska Magdalena
(1)
Głowacki Adam
(1)
Horjak Ciril (1975- )
(1)
Janu Charalambos (1973- )
(1)
Janu Charalambos (1973- ) Pies, który pali
(1)
Jarry Alfred (1873-1907)
(1)
Jiřík Jan (1977- )
(1)
Kalinowska Monika
(1)
Kann-Skorupska Zuzanna
(1)
Koenig Jerzy (1931-2008)
(1)
Komorowska Maja (1937- )
(1)
Komorowski Jarosław (1955- )
(1)
Kozak Grzegorz (1961- )
(1)
Krakowska Joanna (1964- )
(1)
Kruk-Żurawska Iga (1987- )
(1)
Krukowski Wojciech (1944-2014)
(1)
Krężel Bogdan
(1)
Kuligowska-Korzeniewska Anna (1941- )
(1)
Kurek Krzysztof (1970- )
(1)
Kurz Iwona (1972- )
(1)
Lappo Irina (1970- )
(1)
Leyko Małgorzata (teatrolog)
(1)
Ligarski Sebastian (1975- )
(1)
Maciejowski Jan (1930- )
(1)
Majchrowski Zbigniew (1955-2023)
(1)
Majchrzak Grzegorz (1969- )
(1)
Majling Daniel (1980- )
(1)
Marszałek Agnieszka (1963- )
(1)
Martiška Juraj (1969- )
(1)
Mawritsakis Janis (1964- )
(1)
Mawritsakis Janis (1964- ) Martwy punkt
(1)
Modzelewska Agnieszka
(1)
Mogilnicka Krystyna
(1)
Morawski Kazimierz (1852-1925)
(1)
Mościcki Tomasz (1965- )
(1)
Obważanek Jarek
(1)
Ogonowska Małgorzata
(1)
Osiński Zbigniew (1939-2018)
(1)
Osterloff Barbara (1949- )
(1)
Paszkowski Józef (1817-1861)
(1)
Piekutowa Małgorzata (1967- )
(1)
Popczyk-Szczęsna Beata
(1)
Rabińska Agnieszka
(1)
Rapi Nina
(1)
Rapi Nina Drzazgi
(1)
Ritter-Jasinska Antje
(1)
Rosenau Heinz
(1)
Shakespeare William (1564-1616)
(1)
Smolis Michał
(1)
Sofokles (ok. 496-406 p.n.e.)
(1)
Spilioti Chrisa (1956-2018)
(1)
Spilioti Chrisa (1956-2018) Ogień i woda
(1)
Staikos Andreas (1944- )
(1)
Staikos Andreas (1944- ) Alkestis i słodkie sny
(1)
Stepan Ewa Urszula
(1)
Sumik Roman (1933-1994)
(1)
Szatrawska Ishbel (1981- )
(1)
Szondelmajer Sławomir
(1)
Sztarbowski Paweł
(1)
Szyjkowska-Piotrowska Anna
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(30)
2010 - 2019
(16)
Okres powstania dzieła
2001-
(39)
1901-2000
(4)
1989-2000
(3)
1945-1989
(2)
Kraj wydania
Polska
(46)
Wielka Brytania
(1)
Język
polski
(43)
niemiecki
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(3)
Literatura grecka
(1)
Literatura słowacka
(1)
Literatura słoweńska
(1)
Temat
Teatr polski
(25)
Literatura polska
(8)
Reżyserzy polscy
(8)
Aktorzy polscy
(7)
Dramat (gatunek literacki)
(5)
Inscenizacja
(5)
Dramat (rodzaj)
(4)
Teatr eksperymentalny
(4)
Tematy i motywy
(4)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(3)
Teatr
(3)
Axer, Erwin (1917-2012)
(2)
Dramaturdzy polscy
(2)
Dyrektorzy teatrów
(2)
Film polski
(2)
Grotowski, Jerzy (1933-1999)
(2)
Grzegorzewski, Jerzy (1939-2005)
(2)
Komedia
(2)
Kościół katolicki
(2)
Kultura
(2)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(2)
Opera (przedstawienie)
(2)
Opera Wrocławska
(2)
PRL
(2)
Pisarze polscy
(2)
Polityka
(2)
Shakespeare, William (1564-1616)
(2)
Sztuka
(2)
Sztuka polska
(2)
Służba bezpieczeństwa
(2)
Teatr amerykański
(2)
Widowisko
(2)
Wiercińska, Maria (1902-1976)
(2)
Wierciński, Edmund (1899-1955)
(2)
Akcja (dzieło sztuki)
(1)
Aktorstwo
(1)
Aktorzy amerykańscy
(1)
Antonycz, Bohdan Ihor (1909-1937)
(1)
Antropologia widowisk
(1)
Antygona (postać mitologiczna)
(1)
Artyści polscy
(1)
Awangarda Krakowska (grupa literacka)
(1)
Axerowie (rodzina)
(1)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(1)
Brzękowski, Jan (1903-1983)
(1)
Burian, Emil František (1904-1959)
(1)
Cenzura
(1)
Cricot
(1)
Cyrk
(1)
Cyrk S. i A. Ciniselli (Warszawa)
(1)
Cyrk Salamońskiego (Warszawa)
(1)
Czytanie na głos
(1)
Delmar-Czarnecka, Irena (1923- )
(1)
Erotyzm
(1)
Film amerykański
(1)
Fotografia polska
(1)
Fotoreporterzy
(1)
Garcia, Rodrigo (1964- )
(1)
Geolodzy
(1)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(1)
Groteska
(1)
Hasior, Władysław (1928-1999)
(1)
Historycy sztuki
(1)
Hübner, Zygmunt (1930-1989)
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Jarry, Alfred (1873-1907)
(1)
Julia Kapulet (postać fikcyjna)
(1)
Kobiecość
(1)
Kolankiewicz, Leszek (1954- )
(1)
Komorowska, Maja (1937- )
(1)
Konflikt pokoleń
(1)
Konflikt psychiczny
(1)
Kontrkultura
(1)
Kovžun, Pavlo (1896-1939)
(1)
Kościół a państwo
(1)
Krukowski, Wojciech (1944-2014)
(1)
Król Ubu (postać fikcyjna)
(1)
Kurbas, Les' (1887-1937)
(1)
Kurek, Jalu (1904-1983)
(1)
Lewicki, Leopold (1906-1973)
(1)
Limanowski, Mieczysław (1876-1948)
(1)
Malarstwo polskie
(1)
Malarstwo ukraińskie
(1)
Malta Festival (2014 ; Poznań)
(1)
Marzec 1968 (Polska)
(1)
Michnik, Ewa (1943- )
(1)
Mit
(1)
Miłość
(1)
Modernizm
(1)
Monroe, Marilyn (1926-1962)
(1)
Mrożek, Sławomir (1930-2013)
(1)
Muzyka czeska
(1)
NSZZ "Solidarność"
(1)
Nagranie na żywo
(1)
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej (Kraków)
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Nie Samym Teatrem (Wrocław)
(1)
Nowoczesność
(1)
Odbiór dzieła sztuki
(1)
Opinia publiczna
(1)
Temat: dzieło
Antigónī
(1)
Bolesław Śmiały
(1)
Dziady
(1)
Dziady część IV
(1)
Golgota Picnic
(1)
Klątwa
(1)
Legenda
(1)
Legion
(1)
Requiem
(1)
Romeo and Juliet
(1)
Ubu roi
(1)
Śmierć Ofelii
(1)
Temat: czas
1901-2000
(34)
2001-
(19)
1945-1989
(15)
1989-2000
(11)
1801-1900
(9)
1918-1939
(5)
1701-1800
(4)
1939-1945
(4)
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
1901-1914
(3)
1914-1918
(3)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1925-1944
(1)
2001-0
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(15)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(4)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(4)
Rosja
(2)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Bagdad (Irak)
(1)
Czechosłowacja
(1)
Hiszpania
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Opole (woj. opolskie)
(1)
Podkarpacie
(1)
Podole (kraina historyczna)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Szwajcaria
(1)
Teby (Grecja)
(1)
Ukraina
(1)
Werona (Włochy)
(1)
ZSRR
(1)
Zabór rosyjski
(1)
Gatunek
Monografia
(10)
Antologia
(7)
Esej
(6)
Praca zbiorowa
(6)
Opracowanie
(5)
Materiały konferencyjne
(4)
Publikacja bogato ilustrowana
(4)
Adaptacja komiksowa
(3)
Biografia
(3)
Album
(2)
Artykuł naukowy
(2)
Dramat (gatunek literacki)
(2)
Kalendarium
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Listy
(1)
Listy polskie
(1)
Manifest artystyczny
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wywiad-rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(33)
Historia
(26)
Literaturoznawstwo
(8)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Religia i duchowość
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
46 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 415. Indeks.
Rok 1968 w dziejach polskiego teatru kojarzy się niemal wyłącznie z "Dziadami" w Teatrze Narodowym w reżyserii Kazimierza Dejmka i z wydarzeniami politycznymi, jakie się wokół tego przedstawienia rozegrały. Także horyzont polityczny tamtych wydarzeń bywa często zawężany do protestów studenckich i konfliktów w środowisku polskich pisarzy - niczym do Salonu Warszawskiego z "Dziadów". Wydarzenia 1968 roku są opowiadane w duchu romantycznego aktywizmu i pokoleniowego buntu. Zapomina się jednak często o tym, że stały się one doświadczeniem całego społeczeństwa - doświadczeniem naznaczonym biernością, ideologiczną przemocą, ekspresją resentymentów, antysemityzmu, nacjonalistycznych nastrojów, lękiem i wstydem. Rok 1968 - jak może żaden inny przełom polityczny w dziejach PRL - ujawnił pola autentycznych społecznych afektów i stał się impulsem do tworzenia nowych projektów wspólnotowych o szerokim spektrum politycznych opcji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 341777 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia przy pracach. Indeks.
Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą "Narodowy Program Rozwoju Humanistyki" w latach 2016-2018
Książka jest zaproszeniem do czynnego myślenia o tekstach Wyspiańskiego i poprzez nie. Gromadzi teksty powstałe w trakcie projektu artystyczno-badawczego "Poza kanonem, pomiędzy akademią a praktyką. Dramaty Stanisława Wyspiańskiego". Jego zasadniczym celem było stworzenie scenicznego laboratorium, w którym w intensywnym dialogu i w warunkach swobodnego eksperymentu zaproszeni badacze i artyści mogli dążyć do odkrycia nowych sposobów interpretacji twórczości teatralnej autora "Wyzwolenia".
Laboratoryjnej pracy poddano sześć utworów Wyspiańskiego, sytuujących się na obrzeżach kanonu: "Requiem", "Bolesław Śmiały", "Legion", "Klątwa", "Śmierć Ofelii", "Legenda".
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351676 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Materiały z konferencji naukowej, 11-12 maja 2017 r., Warszawa.
Bibliografia, netografia przy referatach. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego ze środków MNiSW przyznanych na finansowanie badań naukowych w 2017 roku
Historia Kościoła katolickiego w Polsce po 1945 roku jest niesłychanie złożona, jedno jednak jest niezmienne: Kościół zawsze zajmował wyjątkową pozycję w życiu publicznym. Występował i uznawany był jako reprezentant wartości "uniwersalnych" i "narodowych". Jako "szaniec polskiej kultury". Jako mediator pomiędzy społeczeństwem a władzą. Jako ważny gracz w życiu politycznym.
Ta wyjątkowa, wielowymiarowa pozycja decyduje o niezwykle rozległym wpływie Kościoła na życie publiczne. jest to wpływ jawny, widoczny na poziomie instytucjonalnym i prawnym, ale także ukryty, podskórny, przejawiający się w milczącym uznaniu wyjątkowej pozycji Kościoła w życiu narodu i jednostki i uznawaniu za niepodważalne wartości reprezentowanych przez religię katolicką.
Autorki i autorzy rozpraw zamieszczonych w tomie interesują się zarówno momentami, w których krzyżowały się - w sposób harmonijny bądź konfliktowy - interesy instytucji teatru i instytucji Kościoła, jak i zjawiskami, w których dopiero w spojrzeniu "z ukosa" widoczny staje się wpływ katolickiej aksjologii na kształt życia teatralnego. Przykładów tak rozumianych relacji teatru i Kościoła dostarcza garściami historia. A jednak nie powstała dotąd praca, która te relacje uczyniłaby przedmiotem pierwszoplanowego namysłu. Czy wobec tego przesadą będzie stwierdzenie, że nie znamy i nie rozumiemy historii polskiego powojennego teatru?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355659 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oprawne w kierunku przeciwstawnym.
Indeks.
Tekst równoległy w języku polskim, niemieckim.
Większość tekstów drukowanych w niniejszym tomie napisanych zostało w latach 1978-2003. "Ćwiczenia pamięci" drukowane były przez ćwierć wieku w miesięczniku "Dialog" i złożyły się na cztery tomy kunsztownej prozy (...) Niniejsza edycja zawiera czterdzieści pięć tekstów Erwina Axera układających się w historię o darowanym życiu. Teksty wybrane zostały z myślą o czytelniku zagranicznym, zwłaszcza niemieckim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830-4 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. GR 6836 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeksy.
Współfinansowanie: Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu (Polska)
"Legenda Grzegorzewskiego" to zbiór szkiców, z których wyłania się bardzo drobiazgowa a przy tym fascynująca mapa przedstawień Jerzego Grzegorzewskiego. Jej autorka Ewa Bułhak jest stróżem twórczości teatralnej reżysera. Tak jak poeta świat, tak ona od lat obserwuje, bada, analizuje, interpretuje, archiwizuje, prezentuje, a także edytuje dzieło Grzegorzewskiego. Jest to zajmujący i wnikliwy opis ożywionych na powrót scen i całych teatralnych sekwencji, wsparty ciekawą refleksją, rozwijaną zazwyczaj ze współczesnej perspektywy.
Z początku może nam się jednak wydawać, że autorka prezentuje Grzegorzewskiego jako artystę mało komunikatywnego, kapryśnego, ignorującego tradycyjne metody twórcze i naruszającego teatralne hierarchie. Zagłębiając się w lekturze, uświadamiamy sobie, że interesuje ją coś zupełnie innego. Działa jak kartografowie, dokumentując terytorium i odwzorowując je na mapie za pomocą systemu znaków. Widzimy konstelację spektakli, szczegółowo prezentującą i poddającą refleksji kluczowe dla reżysera rozwiązania sceniczne. Bułhak zestawia także ze sobą ciekawe i oryginalne motywy wykorzystywane w przytaczanych spektaklach, takie jak zwierzęta pojawiające się w teatrze Grzegorzewskiego, dźwięki rozbrzmiewające w jego spektaklach, ulubione tańce czy ożywiane na różne sposoby metafory "Deus ex machina". Ten skomplikowany pejzaż artystyczny wielkiego reżysera Bułhak nie tylko widziała na własne oczy, ale często wspólnie z nim przemierzała szlaki, na bieżąco budując archiwum wspólnych wędrówek.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389033 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Odzyskana awangarda)
Indeks.
Finansowanie: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Emil Frantiek Burian to jedna z najwybitniejszych osobowości czeskiej kultury i życia publicznego pierwszej połowy XX wieku: kompozytor, śpiewak, eseista, współzałożyciel lub założyciel czeskich teatrów awangardowych, z teatrem D na czele. Był reżyserem, aktorem, dramaturgiem, pedagogiem, ważnym liderem czechosłowackiego teatru pierwszej połowy XX wieku. Pracował w radiu i w filmie. Skomponował kilka oper, ale też piosenek kabaretowych i szlagierów, cieszących się popularnością do dziś. Przede wszystkim jednak stworzył zupełnie inny teatr niż ten, który czeska kultura teatralna znała do tej pory.
W ramach działającego w międzywojniu teatru D powołał instytucję teatralną, będącą czymś więcej niż tylko budynkiem, do którego chodzi się każdego wieczoru po mniej lub bardziej udane przeżycia artystyczne. Ten teatr oparty był na zupełnie innych zasadach. Działał jako stowarzyszenie E. F. Burian & kolektiv, jak sami się przedstawiali; wszyscy jego członkowie, zarówno aktorzy, jak i zespół techniczny czy pracownicy administracji byli tam sobie równi. Na zewnątrz teatr D funkcjonował jako instytucja kultury, w której działalność teatralna była tak samo ważna jak inne obszary artystyczne (muzyka, sztuki plastyczne, literatura współczesna i tak dalej), prezentując czytelny program ideowy. Realizowano go poprzez organizację wykładów, międzynarodowych konferencji i festiwali, wydawanie publikacji i czasopism czy choćby założenie koła przyjaciół teatru D (dzięki czemu awangardowa sztuka i kultura trafiały poza Pragę), a podczas drugiej wojny światowej poprzez zaangażowanie w ruch oporu. Teatr D jako pierwszy w kulturze czeskiej powołał instytucję nowoczesnej kultury teatralnej, do której będą nawiązywać kolejne pokolenia czeskich twórców. Stanie się ona tym samym naturalną częścią czeskiego DNA teatralnego.
Emil František Burian był też płodnym eseistą i temperamentnym komentatorem życia publicznego. Pozostawił po sobie kilkaset esejów, rozpraw krytycznych i manifestów. W niniejszej antologii prezentujemy ich wybór, odzwierciedlający szeroki zakres artystycznych i społecznych zainteresowań autora.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 387473 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasyka w Powieści Graficznej ; t. 1)
Komiks oparty jest na pełnej wersji dramatu Sofoklesa pt.: Antygona.
Współfinansowanie: Unia Europejska (UE), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Ministerstwo Kultury (Słowenia), Ministerstwo Kultury (Słowacja)
W ramach międzynarodowego projektu Klasyka w powieści graficznej. Pilotażowy program nowej edukacji kulturalnej dla uczniów liceów oparty na powieściach graficznych, dofinansowanego ze środków programu Komisji Europejskiej Kulturalna Europa, trzy instytucje kultury - ze Słowenii (Słoweński Instytut Teatralny, Lublana), z Polski (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa) oraz ze Słowacji (Instytut Teatralny, Bratysława) - wybrały trzy klasyczne dramaty europejskie: Antygonę Sofoklesa, Romea i Julię Williama Szekspira oraz Króla Ubu Alfreda Jarryego. Do współpracy zaproszono trzech uznanych artystów rysowników: dr. Horowitza (Ciril Horjak, Słowenia), Daniela Chmielewskiego (Polska) i Juraja Martikę (Słowacja), którzy stworzyli komiksowe inscenizacje tekstów dramatycznych. Powstały trzy powieści graficzne, a każda z nich jest dostępna w języku słoweńskim, polskim i słowackim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383900 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Odzyskana Awangarda)
Indeks.
Finansowanie: Minister Edukacji i Nauki
Część tekstu w przekładzie z języka ukraińskiego.
Książka realizuje założenia projektu Odzyskanej awangardy, dokumentując cząstkę międzywojennej awangardy Europy Środkowo-Wschodniej, usytuowanej na terytorium dwóch prowincji galicyjskich, w górnym dorzeczu Dniestru i Wisły. Działając w warunkach kulturowej mozaiki Galicji Wschodniej, miała za sobą kilka stuleci sąsiedztwa tradycji ukraińskich, polskich i żydowskich, a więc dzieje znacznie dłuższe niż idea państw narodowych. Podziały na narodowe odcinki rzadko się tutaj sprawdzają. W reportażowej relacji o indywidualnych losach artystów książka oddaje głos źródłom, które mówią o kształtującym wyobraźnię doświadczeniu historycznym. Tutejsze, rdzennie ruskie, ziemie, od stuleci były terenem kolonialnej eksploatacji, a w XX wieku brutalna rywalizacja potęg politycznych postawiła je w centrum wojennych konfliktów. Namacalność tego doświadczenia sprawiła, że tutejsi artyści zachowali większą niż gdzie indziej więź z krajobrazem i z poprzednimi pokoleniami, a brutalnym przejawom wysokiej cywilizacji zadawali zasadnicze pytania. W tle wizerunku tej awangardy przebija więc nieraz figura pół-poganina, ekstatyka z odległej przeszłości, z doświadczeniem kontrreformacji i baroku.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 398571 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego)
Spis prac Władysława Hasiora i bibliografia, netografia, spis dokumentów audiowizualnych na stronach 267-283. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Performanse plastyczne Władysława Hasiora to pierwsza monografia w całości poświęcona perfomatywnej twórczości zakopiańskiego artysty. Autorka przygląda się w niej mniej znanym obszarom działalności Władysława Hasiora, analizując jego akcje efemeryczne, teatralizowane ceremonie odsłonięcia rzeźb i pomników, realizacje scenograficzne, wreszcie projekty partycypacyjne i aktywizujące publiczność. Podejmując próby zrekonstruowania kształtu wybranych performansów plastycznych badaczka odwołuje się do ich materialnych i niematerialnych śladów: zachowanych dokumentów fotograficznych, filmowych, nagranych i zapisanych komentarzy samego autora, artykułów prasowych oraz relacji widzow-uczestnikow. Z krytycznego i teoretycznego namysłu nad tymi archiwaliami wyłania się sylwetka twórcy wszechstronnego nie tylko rzeźbiarza i plastyka, ale przede wszystkim performera, reżysera zmysłowego teatru żywiołów, artysty wchodzącego w bezpośrednią interakcję z widzem i świadomego siły oddziaływania zdarzeń o charakterze efemerycznym, widowiskowym, ulotnym. Uczyłem się rzeźby, ale rzeczywiście w tej chwili pomieszałem konwencję malarską z rzeźbiarską i z tych dwóch dyscyplin uprawiam coś w rodzaju własnego teatru deklarował Władysław Hasior w jednym z programów publicystycznych. Mimo licznych prób konfrontowania twórczości artysty z teatralną optyką, nie podjęto jak dotąd tak obszernej i syntetycznej próby analizy jego dorobku w perspektywie performatywnej i interdyscyplinarnej. Książka Performanse plastyczne Władysława Hasiora wypełnia znaczącą lukę w badaniach nad twórczością artysty, jest także propozycją jej nowego ujęcia, wykorzystującego narzędzia i metodologie z zakresu performatyki, sztuki partycypacyjnej, współczesnych badań teatrologicznych i intermedialnych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 404126 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Odzyskana Awangarda)
Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Edukacji i Nauki (Polska)
Pierwszą część publikacji stanowi przedruk książki "Szara strefa awangardy", wydanej w 1998 i obejmującej zagadnienia twórczości dramaturgicznej Awangardy Krakowskiej: Jana Brzękowskiego, Jalu Kurka, Tadeusza Peipera i Juliana Przybosia.
W drugiej części tomu znalazły się teksty rozproszone, poświęcone dramatowi i teatrowi (nie tylko) awangardowemu, publikowane wcześniej w monografiach zbiorowych i czasopismach. Zamieszczone tu obok siebie pokazują pewną ewolucję zainteresowań Autorki, która od zagadnień początkowo związanych z dramatem, w późniejszych pracach przeszła do problemów kompozycji przestrzeni teatralnej oraz relacji między sztukami plastycznymi a teatrem. Tu ważne miejsce zajmują artykuły "Z czego buduje się tło sceniczne?" (o koncepcjach scenograficznych Iwo Galla), "Wyobrażone przestrzenie teatru Teresy Żarnowerówny" oraz "Nie obrazy - relacje. Nowe przestrzenie w awangardowych projektach teatralnych", a także opis przedstawienia "Sen" Felicji Kruszewskiej w reżyserii Edmunda Wiercińskiego w Teatrze Nowym w Poznaniu (1927).
Kilka z tekstów zamieszczonych w drugiej części tej książki powstało w związku z zaangażowaniem Ewy Guderian-Czaplińskiej w prace zespołu realizującego w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego projekt "Odzyskana awangarda. Awangarda teatralna w Europie Środkowo-Wschodniej" w 2017 z okazji obchodów Roku Awangardy.
Oddając do rąk czytelników ten tematycznie skomponowany wybór tekstów Ewy Guderian-Czaplińskiej, pragniemy, aby dostrzegli w nich niezwykłą przenikliwość Autorki, a czasami wręcz przewrotność badawczą, doskonałą znajomość zjawisk i twórców, o których pisała, wielką inteligencję i otwarcie na dialog. A ci, którzy ją znali, zapewne odnajdą w tych zdaniach i frazach, tak charakterystyczne dla Ewy dowcip, bezpośredniość i radość życia.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389037 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Klasyka w Powieści Graficznej ; t. 3)
W książce wyłącznie pseudonim autora, nazwa: Ciril Horjak. Na stronie redakcyjnej błędna nazwa tłumacza, prawidłowa: Tomasz Balawender. Tekst dramatu przedstawiony i wykorzystany w całości.
Współfinansowanie: Unia Europejska (UE), Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Ministerstwo Kultury (Słowenia), Ministerstwo Kultury (Słowacja)
W ramach międzynarodowego projektu Klasyka w powieści graficznej. Pilotażowy program nowej edukacji kulturalnej dla uczniów liceów oparty na powieściach graficznych, dofinansowanego ze środków programu Komisji Europejskiej Kulturalna Europa, trzy instytucje kultury - ze Słowenii (Słoweński Instytut Teatralny, Lublana), z Polski (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa) oraz ze Słowacji (Instytut Teatralny, Bratysława) - wybrały trzy klasyczne dramaty europejskie: Antygonę Sofoklesa, Romea i Julię Williama Szekspira oraz Króla Ubu Alfreda Jarryego. Do współpracy zaproszono trzech uznanych artystów rysowników: dr. Horowitza (Ciril Horjak, Słowenia), Daniela Chmielewskiego (Polska) i Juraja Martikę (Słowacja), którzy stworzyli komiksowe inscenizacje tekstów dramatycznych. Powstały trzy powieści graficzne, a każda z nich jest dostępna w języku słoweńskim, polskim i słowackim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 383901 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Pejzaż : rozmowy z Mają Komorowską dawne i nowe / Barbara Osterloff. - Wydanie 4. rozszerzone. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2017. - 503 strony : faksymilia, fotografie ; 23 cm.
Indeks.
Ta książka ma już swoją historię. Był rok 2004, kiedy po raz pierwszy ukazała się nakładem Oficyny Wydawniczej Errata. Przyjęta życzliwie, została wyróżniona w dorocznej ankiecie miesięcznika "Teatr" jako "najciekawsza książka o teatrze" . Potem przyszły następne wydania (2008, 2010). Z biegiem lat "Pejzaż…" stał się "klasyką" wśród teatraliów - i wciąż jest czytany. Dzisiaj oddajemy go do rąk Czytelnika już po raz czwarty. Ukazuje się ze zmianami, w innym opracowaniu graficznym, wzbogacony o nieznane zdjęcia. Specjalnie do tego wydania zostały zamówione i napisane nowe teksty. Składają się one na część zatytułowaną "Po latach", która dopełnia fascynujący i trudny temat przenikania się sztuki i życia, wciąż obecny w naszych rozmowach z Mają Komorowską, rozpoczętych kilkanaście lat temu. Zaktualizowana została Kronika twórczości Mai Komorowskiej. (Barbara Osterloff)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389072 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria "Mistrzowie")
Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Jarosław Komorowski, profesor nauk humanistycznych, historyk teatru, szekspirolog. Zajmuje się zwłaszcza twórczością Shakespearea i jej polską recepcją oraz dziejami kultury i teatru na dawnych Kresach Rzeczypospolitej. W Instytucie Sztuki PAN kieruje Pracownią Teatru Dawnego. Wykładowca Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Długoletni redaktor Pamiętnika Teatralnego (19972019) i Spotkań z Zabytkami (19972023). Teksty zebrane w tomie Dwaj Panowie S. potwierdzają najważniejsze cechy warsztatu badawczego Autora. Przedmiotem zainteresowania nie jest dla niego problematyka utworów, ale to co stanowi ich materię. A zatem, jakie znaczenie dla interpretacji dzieła mają owe tajniki, które zazwyczaj umykają naszej uwadze. [] Należą do nich między innymi motywy zwierzęce, które pojawiają się w niemal każdym dramacie. Zaletą pisarstwa Komorowskiego jest język. Jasny i zrozumiały. I chociaż w każdym tekście pojawia się mnóstwo nazwisk, faktów, dat i erudycyjnych przypisów, to jednak czyta się je z przyjemnością i rosnącym zaciekawieniem. Autor ma dar konstruowania narracji na wzór gawędy. Potrafi ubarwić ją anegdotą, ogólniejszą sentencją i zakończyć przemyślaną pointą. prof. dr hab. Janusz Degler
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 396544 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Na okładce: Adam Mickiewicz, "Dziady" część IV, Teatr Osobny w Warszawie prem. 8 lutego 1961.
Indeks.
Współfinansowanie: Instytut Badań Literackich (Polska Akademia Nauk), Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Książka Jacka Kopcińskiego to zapis wieloletniej przygody intelektualnej, której sprawcą był Miron Białoszewski "do słuchu" - poeta rejestrujący na taśmie utwory własne i poetów romantycznych, i niczym widmo ciągle obecny na zachowanych nagraniach. Białoszewski po to nagrywał swoje wiersze i prozę, stwierdza Kopciński, by zatrzymać siebie w poetyckim uniesieniu lub reporterskim porywie; kiedy poeta mówi przed mikrofonem czwartą część "Dziadów" czujemy, że tę romantyczną partyturę myśli, uczuć i przeżyć traktuje jako dzieło napisane specjalnie dla niego. Kopciński, znawca dramaturgii i teatru Białoszewskiego, bada te tajemnicze momenty transu akustycznego, wsłuchując się w głos poety. Wyjątkowa recytacja "Dziadów" wykonywanych solo przez Białoszewskiego brzmi w uszach Kopcińskiego jak zaklęcia współczesnego guślarza usiłującego wywołać z tekstu Mickiewicza widmo tego, co w nim samym sekretne i wyparte, a teraz powracające za sprawą akustycznego performansu.
Oprócz szkiców poświęconych nagraniom poety, jego stosunkowi do twórczości Mickiewicza i tradycji romantycznej, książka zawiera m.in. interpretację tajemniczego cyklu "Frywole", będącego zapisem transgresyjnego doświadczenia z pogranicza życia i śmierci oraz opis opartego na tekstach Białoszewskiego spektaklu "Pudełko", którego współautorem był Kopciński. Tom zamyka transkrypcja ścieżki dźwiękowej "Gustawa" zestawiona z tekstem dramatu Mickiewicza.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 393320 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego)
Bibliografia na stronach 555-576. Indeks.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego ze środków MNiSW przyznanych na finansowanie badań naukowych
Autor bada przede wszystkim lata 80., z wycieczkami do poprzednich dekad PRL oraz w lata 90. W praktykach artystycznych interesuje go „trzecia droga” - za której realizatorów uważa Kulturę Zrzuty - oznaczająca wytworzenie postawy lokującej się poza hegemonią wartości wyznaczanych przez konflikt Partii z Kościołem. [...] Książka jest odświeżającym i istotnym uzupełnieniem, a jednocześnie pewnym przekształceniem mapy idei najnowszej historii Polski i ważnym głosem w toczącej się obecnie debacie o dziedzictwie Solidarności, również w jego lewicowym wymiarze. Autor buduje konsekwentny i trudny do przełknięcia obraz polskiego tradycjonalizmu - tym ostrzej przedstawiony, im bardziej przegląda się w lustrze praktyk Kultury Zrzuty. (dr hab. Iwona Kurz)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 353931 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Mistrzowie)
Bibliografia na stronach 731-732.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Streszczenie w języku angielskim.
Profesor Anna Kuligowska-Korzeniewska od wielu lat z pasją i kompetencją bada zagadnienie odbicia wydarzeń i programu rewolucji 1905 roku w polskim teatrze. Jej wieloletnie działania doprowadziły do obszernego opracowania, w którym zawarła monograficzny obraz refleksów w teatrze polskim ważnego wydarzenia politycznego i społecznego, jakim niewątpliwie było czwarte powstanie. Czwarty akt Wesela. Teatr wobec rewolucji 1905 roku uzupełnia lukę w wiedzy o polskich dążeniach niepodległościowych, po raz pierwszy wiążąc je z życiem teatralnym. Jest efektem wielkiej pracowitości i wiedzy Autorki, a także jej zaangażowania w pamięć o tradycjach patriotycznych w działaniach polskiego środowiska teatralnego. prof. dr hab. Lidia Kuchtówna
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 396015 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Circusiana)
Bibliografia na stronach 205-213. Indeks.
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Streszczenie w języku angielskim.
Teatr może zawsze liczyć na przypomnienie dziejów scenicznych dramatów lub żywotów teatralnych wybitnych aktorów. Tymczasem cyrk wiódł życie motyla, tyle barwne, ile ulotne. Należy więc docenić trud autora włożony w kompletowanie informacji czerpanych z archiwów, z prasy (w tym z kronik Prusa i felietonów Sienkiewicza) i ze wspomnień mieszkańców Warszawy. Ważnym elementem narracji są odwołania do XIX-wiecznych źródeł oraz zamykająca książkę mini-antologia. Pozwala ona usłyszeć głos tamtej epoki, zarówno w tym, co godne pochwały, jak i w tym, co stanowiło o nędzy profesji artystów cyrkowych, o dwuznaczności pozycji społecznej „cyrkówek”, o niebezpieczeństwach związanych z wykonywanymi ewolucjami i narażaniu się na krytykę publiczności. Prof. Małgorzata Leyko (UL)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 393602 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Gra w reżyserię : od kształcenia do tworzenia / Jan Maciejowski. - Warszawa : Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, 2022. - 395 stron : faksymilia, fotografie, ilustracje ; 21 cm.
Indeks.
„Jan Maciejowski swojemu monologowi praktyka, mającego za sobą osiemdziesiąt lat oglądania teatru i ponad siedemdziesiąt lat pracy w nim, jawnego fascynata sztuki teatru oscylującego pomiędzy profesjonalną, analityczną refleksją nad jej przejawami a emocjonalnie nacechowanym zauroczeniem zjawiskami teatralnymi i niedefiniowalną tajemnicą teatru, nadgorliwego wręcz teatromana, którego swoiście monumentalne doświadczenia widowniane stają się po prostu świadectwem historycznym, rzetelnego wreszcie entuzjasty teatru dzisiejszego dał tytuł Gra w reżyserię. Od kształcenia do tworzenia. W dodatku Maciejowski, nauczyciel reżyserów i aktorów, metodą persyflażową wystylizował swoją książkę na niby podręcznik, niby samouczek, czy też quasi-niezbędnik dla adeptów i lubowników reżyserowania". HENRYK IZYDOR ROGACKI (ze wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 388996 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Nowa Biblioteka Instytutu Teatralnego)
Kontynuacja monografii "Cela Konrada: Powracając do Mickiewicza", opublikowanej w 1998 roku przez Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Indeks.
Analiza różnych intepretacji i inscenizacji "Dziadów" Adama Mickiewicza po 1945 r. M.in. o inscenizacjach warszawskich, "Dziadach" w reżyserii Kazimierza Dejmka w Teatrze Narodowym w 1967 r. Liczne fot. z przedstawień.
Dofinansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Gdański)
Druga część monografii o scenicznym "przepisywaniu" "Dziadów" skupiona na przedstawieniach powstałych po 1989 roku. Część pierwsza, głośna "Cela Konrada" ukazała się w 1998 roku.
Czy "Dziady" są toksycznym arcydziełem? Czy nadal stanowią opresyjną inicjację w polskość, jak uważał Czesław Miłosz, pisząc w "Ziemi Urlo", że swą wizją Mickiewicz "zapeklował Polaków w mesjańskim nacjonalizmie, który ma to do siebie, że pochłania każdego, kto mu się opiera"? Jak uwolnić to, co w "Dziadach" uniwersalne, od nacisku polonocentrycznych matryc lekturowych i ich edukacyjnych nadużyć? Jak od "Daj mi rząd dusz!" przejść do "Dajcie mi człowieka…"? Najnowsza historia sceniczna "Dziadów" podpowiada niejedną odpowiedź. Mniej interesować mnie będzie teatr jako medium literatury dramatycznej, bardziej - teatr jako medium emocji zbiorowych. […] Warto opowiedzieć o scenicznym zdejmowaniu z arcydramatu interpretacyjnych klisz przez nieufnych reżyserów i reżyserki, o wyłuskiwaniu nowych podtekstów przez aktorki i aktorów, o dekonstruowaniu mitów nadpisanych nad Dziadami. Mickiewiczowski Konrad wcale nie musi zejść ze sceny, by ustąpić miejsca Gustawowi, wystarczy, że odzyska utraconą "połowę" biografii.
W "Krypcie Gustawa" autor przygląda się "Dziadom" w świetle inscenizacji powstałych po 1989 roku do dzisiaj. Wstępne wersje fragmentów tej książki, publikowane w czasopismach ("Dialog", "Didaskalia", "Konteksty") bądź w tomach zbiorowych, zostały przeredagowane, a niekiedy znacznie poszerzone. Książkę wzbogaca imponujący materiał ikonograficzny, na który składają się liczne fotografie z przedstawień, ale także obszerny i ciekawy zbiór ilustracji kontekstowych, obejmujący archiwalia, grafiki, fotografie prasowe, fotosy z filmów, dokumentację wystaw i akcji plastycznych, a nawet "zrzuty" z mediów społecznościowych, niemal z ostatniej chwili.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 389052 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej