Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(3)
Forma i typ
Książki
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Muzyka
(1)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(5)
tylko na miejscu
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(2)
Czytelnia BG
(2)
Biblioteka Muzyczna
(3)
Autor
Elsner Józef (1769-1854)
(3)
Zgółka Mikołaj
(3)
Brodziński Kazimierz (1791-1835)
(1)
Chachulski Jakub
(1)
Marzec Wojciech
(1)
Pawlak Piotr (1998- )
(1)
Rogers Jane
(1)
Szczepańczyk Agnieszka
(1)
Thiel Jarosław
(1)
Zgółkowa Halina (1947- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2025
(3)
Okres powstania dzieła
1801-1900
(3)
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(3)
Język
polski
(2)
niemiecki
(1)
brak kontekstu językowego (dokument nietekstowy)
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(1)
Muzyka polska
(1)
Temat
Rytm wiersza
(2)
Takt i metrum
(2)
Wersyfikacja
(2)
Elsner, Józef (1769-1854)
(1)
Język polski
(1)
Temat: dzieło
Rozprawa o metryczności i rytmiczności języka polskiego, szczególniej o wierszach we wzgledzie muzycznym
(1)
Gatunek
Traktat
(2)
Wydawnictwo źródłowe
(2)
Chaconne
(1)
Kwartet fortepianowy (utwór muzyczny)
(1)
Muzyka instrumentalna
(1)
Muzyka kameralna
(1)
Muzyka na skrzypce i fortepian
(1)
Muzyka poważna
(1)
Polonez (utwór muzyczny)
(1)
Trio fortepianowe (utwór muzyczny)
(1)
Wiersze
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(2)
Językoznawstwo
(1)
3 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Partner i współpraca merytoryczna: Fundacja im. prof. Tadeusza Zgółki
Bibliografia na stronach XII-[XIII]. Indeksy.
Współfinansowanie: Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego (Poznań) ; Stowarzyszenie Zbiorowego Zarządzania Prawami Autorskimi Twórców Dzieł Naukowych i Technicznych KOPIPOL z siedzibą w Kielcach
"Józef Elsner jako Polak naturalizowany obdarzony jest zmysłem analitycznym, jak również głęboką wrażliwością muzyczną i lingwistyczną, pomimo nienatywnej znajomości języka polskiego. Spekulować można o intelekcie Józefa Elsnera. Nazwiska i tytuły, które wymienia w tekście świadczą o gruntownym wykształceniu oraz o bacznym śledzeniu wydawniczego świata muzycznego przełomu XVIII i XIX wieku. Znajomość poezji polskiej, poezji antycznej, podjęcie się krytyki stylu Mickiewicza, zwracanie uwagi na związki języka z psychologią i filozofią, wszystko to świadczy o wielkiej erudycji autora. Wspomnieć też należy o próbach analizy retorycznej języka polskiego, wielości przykładów z zakresu lingwistyki komparatywnej, a także o niezwykle ciekawym podejściu holistycznym dotyczącym muzyki, ruchu i języka. Być może te właśnie cechy decydują o ważkości publikacji." - Mikołaj Zgółka
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 26790 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Brak informacji o dostępności: sygn. 26789 Ś (1 egz.)
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 5809 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Zawiera wiersze Kazimierza Brodzińskiego.
Bibliografia na stronach XXII-[XXIII]. Indeks.
Współfinansowanie: Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu
Część tekstu równolegle w języku niemieckim i w przekładzie polskim.
Dzieło już swoim tytułem sygnalizuje pewną fundamentalność poruszanych w nim zagadnień. Wszak to melodia języka i jego rytmiczność są pierwotnym brzmieniem mowy, stanowią o niezbywalnej osnowie dźwięczności. Rozważania zaś na temat jego możliwości muzycznych i deklamacyjnych, również w kontekście języka greckiego, to przypasowanie polskiej mowy do podstaw humanizmu europejskiego. Autor sam zwraca uwagę, że (…) język polski stanął już na tym stopniu udoskonalenia, że nawet najsławniejszym poetom nie godzi się bez obrażenia narodowości, to jest tego, co już powszechnie uznano, kształcić akcentu sylab, lub ich długość i krótkość dowolnie i bezzasadnie podług znaków nad literami, podług pisowni (…). Pogląd ten jasno wskazuje na pełnoprawną możliwość wykorzystania języka na równi ze wszystkim innymi, również antycznymi. Co więcej, Elsner stawia polszczyznę na równi z językiem włoskim w możliwościach zastosowania w wokalistyce.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 26788 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 26787 Ś (1 egz.)
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M 5808 (1 egz.)
Muzyka
CD
W koszyku
Chamber works [Dokument dźwiękowy] : on period instruments / Józef Elsner. - Wrocław : Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego ; [Poznań] : Vioratoria, © 2024. - 1 płyta audio (CD) (1 godz 06 min 20 s) : zapis cyfrowy, stereo ; 12 cm + 1 booklet.
℗ 2024, CD Accord.
Dystrybucja w Polsce Universal Music Polska; dystrybucja światowa Naxos.
Booklet zawiera komentarz Jakuba Chachulskiego i biogramy wykonawców w języku polskim z tłumaczeniem na język angielski i niemiecki.
Zawiera: Polonaise in D major for violin and piano ; Chaconne in G major for violin and piano (1836?) ; Piano trio in B flat major, op. 2 (1798). Polonaise in C major for solo piano (c. 1821) ; Polonaise in E flat major for piano and violin (1820) ; Piano quartet in E flat major, op. 15 (c. 1805) ; Polonaise in D major for piano and violin (1820).
Reżyseria nagrania, montaż i mastering Wojciech Marzec, Agnieszka Szczepańczyk.
Piotr Pawlak, fortepian (Érard, Paryż, 1858) ; Mikołaj Zgółka, skrzypce (Charles François Gand, Paryż, 1846, „ex-Wieniawski”) ; Jane Rogers, altówka (Jan Pawlikowski, Kraków, 2008) ; Jarosław Thiel, wiolonczela (Bastian Muthesius, Berlin, 2023, według Pietro Guarneri, Wenecja, c. 1725).
Nagrania zrealizowano w dniach 1–13 września 2024 e. w Studiu S2 Polskiego Radia w Warszawie.
Znacząca większość utworów kameralnych Józefa Elsnera powstała w czasie jego pracy we Lwowie (1792-1799) bądź w pierwszych latach warszawskich (1799-1805) - są to dzieła młodego kompozytora, pomimo ciekawych nawiązań do `stylu polskiego` czytelnie i jednoznacznie zakorzenione w stylu wiedeńskim czasów Mozarta. Z tej grupy na niniejszej płycie znalazły się dwa kameralne cykle sonatowe z udziałem fortepianu: Trio B-dur, opublikowane w Wiedniu w 1798 roku jako Grande Sonate, oraz Kwartet Es-dur, powstały w 1804 lub 1805 roku i wieńczący tę część dorobku kompozytora. (...) Utwory Józefa Elsnera na niniejszej płycie nagrano na instrumentach historycznych w stroju a1=430 Hz. Wykorzystano m.in. fortepian Érarda z 1858 roku oraz skrzypce Charles`a Francois Ganda z 1846 roku `ex-Wieniawski`, które były nagrodą dla polskiego wirtuoza za ukończenie Konserwatorium Paryskiego z wybitnymi osiągnięciami. Paryski kontekst, na jaki symbolicznie wskazuje to instrumentarium, silnie wiąże się z końcem okresu największej aktywności Elsnera jako twórcy muzyki kameralnej, podobnie jak Wiedeń łączył się z jego początkiem. (...) Zarejestrowany na płycie repertuar pozwala nam dostrzec różne oblicza kompozytora. Dwa utwory ukazują Elsnera jako adepta kameralistyki wiedeńskiej doby Mozarta, polonezowy dyptyk stanowi podsumowanie ponad dwóch dekad działalności jako twórcy `stylu polskiego`, na koniec zaś objawia się nam jako kompozytor zagadkowej Chaconne. Dodajmy, że większość prezentowanych dzieł przypomina nam o Elsnerze jako biegłym skrzypku, dla którego ten właśnie instrument był niewątpliwie najbliższym. Czego jednak z pewnością trudno się tu dosłuchać, to zaczątków romantyzmu, rodzącego się już przecież w twórczości kompozytorów niemieckich czy nawet uczniów samego Elsnera. Nie jest to wszakże skutek takiego, a nie innego doboru repertuaru. Rzeczywiście, poszukiwania Elsnera-romantyka niejednokrotnie prowadzą do bolesnych i krzywdzących dla kompozytora nieporozumień. A przecież najlepiej prezentuje się on w swojej prawdziwej roli: zdolnego epigona klasycyzmu i kodyfikatora przedchopinowskiego poloneza. Jakub Chachulski
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Muzyczna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42015 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej