Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(9)
Forma i typ
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(3)
Dostępność
dostępne
(8)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(8)
Rogów
(1)
Autor
Białokur Marek (1974- )
(9)
Gołębiowska Anna
(2)
Karbowiak Arkadiusz (1968- )
(1)
Kubis Barbara Krystyna
(1)
Suchoński Adam (1933- )
(1)
Szawan Katarzyna
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(9)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(3)
Odbiorca
Nauczyciele
(1)
Temat
Nauczanie
(2)
Edukacja historyczna
(1)
Historia
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Kobieta
(1)
Konferencja Okrągłego Stołu (1989 ; Warszawa)
(1)
Narutowicz, Gabriel (1865-1922)
(1)
Odzyskanie niepodległości przez Polskę (1918)
(1)
Podręcznik
(1)
Podstawa programowa
(1)
Polityka
(1)
Polityka historyczna
(1)
Polityka wewnętrzna
(1)
Powstania śląskie (1919-1921)
(1)
Tożsamość narodowa
(1)
Tożsamość społeczna
(1)
Zabójstwo polityczne
(1)
Zamach na Gabriela Narutowicza (1922)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(7)
1801-1900
(3)
1918-1939
(3)
2001-
(3)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1901-
(1)
1945-1989
(1)
Temat: miejsce
Polska
(7)
Francja
(1)
Niemcy
(1)
Ukraina
(1)
Śląsk
(1)
Gatunek
Praca zbiorowa
(2)
Materiały konferencyjne
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Podręczniki szkolne
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(4)
Edukacja i pedagogika
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
9 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Rogów
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 117035 podr. (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach1030-1035.
Celem niniejszej publikacji jest przede wszystkim zachęcenie do refleksji nad przeszłością. Nie szukając w biografii Józefa Poniatowskiego zobowiązującego przykładu, zastanawiam się w niniejszej publikacji na ile wiedza przekazywana młodzieży w toku szkolnej nauki historii pozwala lepiej zrozumieć otaczającą nas rzeczywistość społeczno-polityczną, a na ile jedynie opisuje realia życia narodu polskiego na przełomie XVIII i XIX wieku oraz w minionym stuleciu. Temu celowi służą już jednak analizy, przemyślenia i refleksje przedstawione w kolejnych tekstach.
Wszystkie zamieszczone w tomie artykuły powstały w okresie minionych ośmiu lat, tj. pomiędzy 1 października 2005 r., a 30 września 2013 r. W zbiorze czytelnik odnajdzie artykuły naukowe i popularnonaukowe, podejmujące różne aspekty polskiej polityki i myśli politycznej oraz analizy dotyczące wybranych problemów szkolnej edukacji historycznej i dydaktyki historii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 338768, 369522 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Obraz relacji polsko francuskich na gruncie prawa, polityki, kultury i in. Wszechstronna analiza polskiej polityki zagranicznej i miejsca w niej Francji. Spojrzenie nie tylko z polskiej, ale francuskiej perspektywy na stan kontaktów bilateralnych. Książka jest kolejnym tomem tworzącym serię obrazującą stosunki łączące Polskę z różnymi państwami europejskimi.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 330783 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 339-345.
Książka stanowi pokłosie inicjatywy historyków i dydaktyków historii z Instytutu Historii Uniwersytetu Opolskiego, którzy do współpracy zaprosili naukowców z kilku wiodących ośrodków akademickich w Polsce. W tym gronie, szczególne miejsce zajmują wykładowcy z Instytutu Historycznego Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, z którymi opolskie środowisko akademickie od lat owocnie współpracuje przy realizacji przedsięwzięć naukowych z zakresu historii, dydaktyki i popularyzacji historii. W 2019 r. inspiracją stały się okrągłe rocznice trzech ważnych dat, zarówno w historii ojczystej jak i powszechnej. Wśród nich za istotne uznaliśmy, przypadające w bieżącym roku, trzy szczególnie ważne rocznice - setną traktatu wersalskiego, osiemdziesiąta wybuchu II wojny światowej oraz trzydziestą Jesieni Ludów. Grono autorów - dwadzieścia dwie osoby - sprawiło, że zawarte w tomie teksty mają zarówno charakter historyczny jak i dydaktyczny. Nie zabrakło wśród nich współczesnego spojrzenia na wspomniane wydarzenia, dzięki czemu historia przełomowych wydarzeń lat 1919-1939-1989, połączona została z refleksją na temat ich obrazu we współczesnej pamięci i edukacji historycznej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 358781 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Hucznie obchodzony w 2018 roku jubileusz stulecia odzyskania niepodległości przez Polskę był doskonałą okazją do przypomnienia tych ludzi oraz oceny procesów i przemian mających wpływ na to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii narodu i państwa polskiego. Po 1918 roku historia Polski i Polaków choć zwolniła tempo, to jednak nieznacznie, o czym przekonuje nagromadzenie ważnych wydarzeń w pierwszym pełnym roku niepodległości - 1919. Większość z nich, w tym działalność rządu Ignacego Jana Paderewskiego, wybory do Sejmu Ustawodawczego, powstanie wielkopolskie czy pierwsza z trzech śląskich insurekcji - stanowią nie tylko przedmiot badan historyków, ale także „żelazne punkty” współczesnej szkolnej edukacji historycznej, o czym przekonują choćby zapisy z trzech ostatnich obowiązujących w Polsce podstaw programowych kształcenia ogólnego. Podstawa programowa jest jednak dokumentem, z którego korzystają nauczyciele oraz autorzy szkolnych podręczników. Znacznie rzadziej, by nie powiedzieć, że wręcz incydentalnie, zaglądają do niej uczniowie. Trudno mieć jednak o to do nich pretensje, gdyż dla nich na bazie podstawy programowej przygotowywane są podręczniki szkolne do nauczania historii, które od lat stanowią przedmiot pogłębionych badań dydaktyków historii z Uniwersytetu Opolskiego. I nie inaczej jest w prezentowanym tomie, który stanowi kontynuację analizy zaprezentowanej w książce "Polski rok 1918 w podręcznikach do nauczania historii i literaturze dokumentu osobistego (Opole 2018)". Tym razem, o czym już powyżej wspomniano, tematem jest Polski rok 1919.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 358782 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współfinansowanie: Kuratorium Oświaty (Opole) ; III Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Opolu ; Opole. Urząd Miasta. Wydział Oświaty.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 326094 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 552-554.
Współfinansowanie: Opole. Urząd Miasta.
"Wszystkie zamieszczone w tomie artykuły powstały pomiędzy 1 października 2005 roku a 30 września 2013 roku. W tym czasie prowadziłem badania poświęcone historii XIX i XX wieku z akcentem mocno położonym na polskiej myśli politycznej, stosunkach polsko-ukraińskich i polsko-czechosłowackich oraz szeroko pojętej problematyce edukacji historycznej, w tym głównie analizie szkolnych podręczników historii wydanych Polsce po 1989 roku. W książce czytelnik odnajdzie ponad czterdzieści artykułów naukowych i popularnonaukowych podejmujących różne aspekty polskiej polityki i myśli politycznej oraz analizy dotyczące wybranych problemów szkolnej edukacji historycznej i dydaktyki historii. Zamieszczone w tomie artykuły w zdecydowanej większości były recenzowane na etapie pierwodruków. Nieopublikowane wcześniej teksty powstały specjalnie na okoliczność wydania niniejszej publikacji. W poszczególnych artykułach zachowano oryginalny zapis przypisów, co sprawia, iż w części z nich występują oznaczenia łacińskie lub też polskojęzyczne. Autor świadomie podjął również decyzję o zachowaniu tekstów w oryginalnym kształcie, co w kilku przypadkach spowodowało powtórzenie pewnych treści. Najczęściej dotyczyło to kwestii metodologicznych, których ujecie było konieczne w tworzeniu poszczególnych artykułów." (Marek Białokur)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 329739/I (1 egz.)
Książka
W koszyku
Współfinansowanie: Opole. Urząd Miasta.
"Wszystkie zamieszczone w tomie artykuły powstały pomiędzy 1 października 2005 roku a 30 września 2013 roku. W tym czasie prowadziłem badania poświęcone historii XIX i XX wieku z akcentem mocno położonym na polskiej myśli politycznej, stosunkach polsko-ukraińskich i polsko-czechosłowackich oraz szeroko pojętej problematyce edukacji historycznej, w tym głównie analizie szkolnych podręczników historii wydanych Polsce po 1989 roku. W książce czytelnik odnajdzie ponad czterdzieści artykułów naukowych i popularnonaukowych podejmujących różne aspekty polskiej polityki i myśli politycznej oraz analizy dotyczące wybranych problemów szkolnej edukacji historycznej i dydaktyki historii. Zamieszczone w tomie artykuły w zdecydowanej większości były recenzowane na etapie pierwodruków. Nieopublikowane wcześniej teksty powstały specjalnie na okoliczność wydania niniejszej publikacji. W poszczególnych artykułach zachowano oryginalny zapis przypisów, co sprawia, iż w części z nich występują oznaczenia łacińskie lub też polskojęzyczne. Autor świadomie podjął również decyzję o zachowaniu tekstów w oryginalnym kształcie, co w kilku przypadkach spowodowało powtórzenie pewnych treści. Najczęściej dotyczyło to kwestii metodologicznych, których ujecie było konieczne w tworzeniu poszczególnych artykułów." (Marek Białokur)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 329739/II (1 egz.)
Książka
W koszyku
Indeks.
Współfinansowanie: Opole. Urząd Miasta.
Omawiane w publikacji zagadnienia dotyczą różnych aspektów burzliwych wydarzeń grudnia 1922 roku. Dotyczą zarówno szeroko pojętej analizy publicystki politycznej oraz literatury autobiograficznej w kontekście tytułowych wydarzeń, jak i analizy postawy obozu narodowego w obliczu zaistniałego wówczas kryzysu politycznego i konfrontacji jego członków oraz sympatyków ze środowiskiem popierającym Józefa Piłsudskiego. W publikacji nie mogło zabraknąć szkicu biograficznego poświęconego postaci Gabriela Narutowicza oraz analizy pokazującej jego współczesny obraz w szkolnej edukacji historycznej przez pryzmat treści prezentowanych na kartach podręczników wykorzystywanych w polskich szkołach od 1990 do 2010 roku. (z Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 326586 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej