336572
Książka
DVD
W koszyku
Zbrodnia pomorska 1939 : materiały edukacyjne dla uczniów szkół ponadpodstawowych / opracowanie Tomasz Ceran, Mirosław Sprenger. - Bydgoszcz ; Gdańsk ; Warszawa : Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, 2019 - Teka (139 ; 54 strony ; [15] kart luzem złożonych) : ilustracje (w tym kolorowe) ; 29 cm + 1 dysk optyczny (DVD).
(Teki Edukacyjne IPN)
W wyniku badań naukowych i refleksji nad pierwszymi miesiącami okupacji niemieckiej na Pomorzu Gdańskim pojawiło się nowe pojęcie historyczne – zbrodnia pomorska 1939. Termin ten został stworzony w celu całościowego określenia eksterminacji ludności cywilnej w ponad 400 miejscowościach przedwojennego województwa pomorskiego od września do grudnia 1939 r. Niemcy rozstrzeliwali polską ludność cywilną, przedstawicieli wszystkich grup społecznych, głównie polską inteligencję – oddolnych budowniczych II Rzeczypospolitej, ale również rolników i robotników, pomorskich Żydów oraz osoby chore psychicznie. Skala zbrodni niemieckich na Pomorzu w tym czasie była znacznie większa niż w innych regionach okupowanej Polski. Z tego powodu wydarzenia te są istotnym, choć do tej pory nie w pełni zbadanym i wyeksponowanym fragmentem II wojny światowej. Brak naukowego terminu był jedną z przyczyn małej obecności tych tragicznych wydarzeń w historiografii, edukacji i świadomości historycznej społeczeństwa polskiego.
Z okazji osiemdziesiątej rocznicy wybuchu II wojny światowej Biuro Badań Historycznych razem z Biurem Edukacji Narodowej Delegatury Instytutu Pamięci Narodowej w Bydgoszczy przygotowało tekę edukacyjną Zbrodnia pomorska 1939. Wydawnictwo powstało głównie z myślą o nauczycielach historii szkół średnich województwa kujawsko-pomorskiego i pomorskiego, choć być może zainteresuje także osoby z innych regionów Polski. Materiały składają się z dwóch części: eseju historycznego dla nauczycieli oraz zestawu ćwiczeń dla uczniów. Esej ma wyposażyć nauczyciela w podstawową wiedzę na temat zbrodni pomorskiej 1939 i zapoznać z najnowszym stanem badań historycznych w tym zakresie. Jeżeli zechce on pogłębić swoją wiedzę, w przypisach bibliograficznych znajdzie odwołania do literatury przedmiotu. Układ ćwiczeń dla uczniów odpowiada tytułom kolejnych części eseju. Celowo zrezygnowaliśmy z tworzenia gotowych scenariuszy lekcji, wychodząc z założenia, że każdy nauczyciel indywidualnie dobierze metody i rodzaje ćwiczeń dydaktycznych, dpowiadające jemu samemu i konkretnej grupie młodzieży, z którą pracuje i którą zna najlepiej. Nasze zadanie widzieliśmy przede wszystkim w dostarczeniu mu bogatego, zróżnicowanego i ciekawego materiału dydaktycznego.
Pliki multimedialne:
Status dostępności:
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 381903 teka (1 egz.)
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej